W styczniu 1963 r. basista i kompozytor Charles Mingus nagrał bardzo osobisty i społecznie świadomy utwór, który nazwał "The Black Saint & The Sinner Lady". Każdy utwór, od otwierającego "Solo Dancer" do zamykającego "Group And Solo Dance", był muzycznym wyrazem filozofii Mingusa dotyczącej życia, miłości i jego otoczenia. Dla legendarnego basisty nagranie to było tak osobiste, że poprosił swojego przyjaciela, psychologa klinicznego dr Pollacka, o jego recenzję.
The Black Saint And The Sinner Lady od dawna uważany jest za arcydzieło Charlesa Mingusa i stanowi szczytowe osiągnięcie zarówno kompozycji jazzowej, jak i orkiestracji.
Jest to intensywna, całkowicie charakterystyczna mieszanka big-bandu jazzowego, folku i wpływów Ellingtona, w skład której wchodzą Rolf Ericson i Richard Willians (trąbki), Quentin Jackson (puzon), Don Butterfield (tuba), Jerome Richardson (baryton i flet), Dick Hafer (saksofon i flet), Charlie Mariano (saksofon altowy), Jaki Byard (fortepian), Jay Berliner (gitara) i Dannie Richmond (perkusja).
Seria Acoustic Sounds firmy Verve zawiera analogowe transfery taśmowe i zremasterowany 180-gramowy winyl w luksusowym opakowaniu typu gatefold.
SIDE A
Solo Dancer (Stop! And Listen, Sinner Jim Whitney!)
Duet Solo Dancers (Hearts' Beat Shadens in Physical Embraces)
Duet Solo Dancers (Hearts' Beat Shadens in Physical Embraces)
Group Dancers (Soul Fusion) [freewoman and Oh, This Freedom's Slave Cries]
SIDE B
Trio and Group Dancers (Stop! Look! And Sing Songs of Revoultions!)
Single Solos and Group Dance (Saint and Sinner Join in Merriment On Battle Front)
Group and Solo Dance (Of Love, Pain, and Passioned Revolt, Then Farewell, My Beloved, 'Til It's Freedom Day)